PROIECT NAȚIONAL : SID 2019. Ora De Net!Stop dependenta Net!Aleg constient.

                        COMUNICAT

        Liceul Tehnologic ”P.P.Carp”Țibănești, jud.Iași participă la concursul național Ora de Net „Aleg conștient. Stop dependenței de Internet!” în lunile Martie-Aprilie 2019. Mai mult de un sfert (27,3%) dintre copiii din România petrec peste șase ore online, dacă sunt într-o zi de școală, iar procentul acestora crește la 48,3%, dacă sunt într-o zi de final de săptămână sau de vacanță, o arată datele Studiului privind utilizarea Internetului de către copii, realizat de "Salvați Copiii", în cadrul proiectului Ora de Net. "Salvați Copiii" atrage atenția asupra modului în care utilizarea Internetului de către copii are efecte directe asupra stării lor emoționale și a performanțelor sociale și școlare. Astfel, copiii care se încadrează în categoriile menționate mai sus spun că:

• sunt semnificativ mai nemulțumiți de relația cu părinții, prietenii și profesorii, precum și de viața lor din prezent;

• consideră într-o măsură semnificativ mai redusă că activitățile de zi cu zi au sens și sunt mai puțin optimiști cu privire la viitor; • afirmă că au fost mai puțin relaxați în ultimele două săptămâni și sunt mai nemulțumiți de deciziile luate. Prezența sporită în mediul online atrage în mod direct și expunerea la riscuri:

• 54% dintre copii afirmând că au fost deranjați sau supărați de către alte persoane pe Internet;

• 61% dintre respondenți spun că s-au simțit inconfortabil ca urmare a ceva văzut pe Internet, semnificativ mai multe fete și elevi de liceu. În același timp, Internetul reprezintă o resursă, fiind folosit de către copii pentru a învața lucruri noi, a-și consolida cunoștințele și a-și dezvolta abilitățile. Întrebați ce anume le place să învețe folosind Internetul, majoritatea copiilor menționează lucruri care îi pasionează, despre care nu se vorbește la școală și care au o aplicabilitate în viața reală. Caracterul interactiv al informației, posibilitatea de a folosi suport video sau audio și faptul că este facil reprezintă principalele motivații pentru care copiii aleg să învețe online.

    Plecând de la aceste rezultate, Organizația "Salvați Copiii" România a lansat competiția de proiecte școlare „Aleg conștient. Stop dependenței de Internet!”, adresată elevilor din învățământul preuniversitar, coordonați de un cadru didactic. Inițiativa este derulată în cadrul programului Ora de Net și se încadrează în mișcarea globală propusă de INSAFE –rețeaua internațională a Centrelor Naționale „Better Internet for Kids”. Partenerii acestei inițiative educaționale sunt: Ministerul Educației Naționale, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție și Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității.

       În vederea participării la concursul menționat, Liceul Tehnologic ”P.P.Carp”Țibănești,jud.Iași a organizat evenimentul ”Aleg conștient.Stop dependenței de Internet!-Copilăria în era digitală” ce s-a derulat în două etape , în 2 zile,în 2 modalități diferite pentru a ajunge la publicul țintă constituit din elevi,implicând astfel un număr de 150 de elevi. Pentru a atinge obiectivul ce a constat în conștientizarea și informarea unui număr mare de elevi cu privire la dependența de Internet s-a organizat o prezentare în ziua de 11 Aprilie 2019,ora 12.30, în sala de festivități a Liceului Tehnologic ”P.P.Carp”Țibănești,jud.Iași și a reunit 40 de participanți dintre care 35 de elevi,3 reprezentanți ai părinților ,2 cadre didactice,un reprezentant al Consiliului local de la Primăria Țibănești.E În cadrul întâlnirii, participanții au vizionat resursele informaționale oferite de coordonatorii naționali ai proiectului, au fost dezbătute cele mai importante aspecte privind dependența de Internet și rolul adulților în educarea copiilor pentru o folosire echilibrată a tehnologiei iar la final toți participanții au primit semne de carte pe care a fost inscripționat ,printat, pe o parte logo-ul proiectului”Aleg conștient.Stop dependenței de Internet!”,sigle cu imagini ”Salvați copiii” și ”Stop dependenței de Internet”, iar pe verso elevii au menționat cu scris de mână îndemnuri cu soluții pentru prevenirea dependenței de Internet.T

În ziua de 12 Aprilie ,ora 10.00,în recreația mare,elevii implicați în proiect ,însoțiți de către profesorii coordonatori ,au mers în 4 săli de clasă a colegilor lor de gimnaziu și au susținut prezentări într-un mod atractiv și interactiv,folosindu-se de materialele realizate de ei în cadrul activităților proiectului,distribuind fișe cu îndemnuri cum ar fi”Ajută-ți părinții”,”Citește cărți”,”Plimbă-te”,Ieși cu prietenii”,etc.ca și soluții de prevenire a dependenței de Internet.De asemenea ,în prezentările susținute prin clase au mai folosit pălării de hârtie și coli albe sau colorate,A4 sau de flipchart pe care a fost scris logo-ul proiectului ”Aleg conștient.Stop dependenței de Internet”precum și alte cuvinte asociate. Acest eveniment a fost organizat de echipa de elevi ai clasei a VI a din școala noastră, coordonată de profesor consilier școlar Toană Doina-Maria și profesor de Religie Plămadă Mihaela,dirigintele clasei.Y

”În calitate de psiholog și consilier școlar,cunoscând și preocupându-mă în mod deosebit,prin natura specializării mele care este și pasiune, starea de bine a copiilor și a persoanei ,în general,am desfășurat,printre altele, diverse activități și pe problematica ce ține de Internet ,în calitate de voluntar pentru ”Asociația Salvați Copiii”,familiarizându-mă cu informațiile ce privesc domeniul acesta și consider foarte necesară cunoașterea de către elevi ,dar și de către adulți, informații despre dependență, datorită riscurilor la care sunt expuși copiii ce îl utilizează în exces. Preponderența mea pentru astfel de activități și proiecte pentru elevi face să mă implic cu multă bucurie și dedicare deoarece știu ce impact produc la nivelul gândirii,emoțiilor și a comportamentelor pe mai multe direcții.Astfel copiii află lucruri noi despre ei ,că sunt în stare să fie o voce în fața altor covârstnici ,că au un cuvânt de spus în fața celor mari,părinți și profesori ceea ce duce la creșterea încrederii în sine,valorizare personală dar și la nivel de grup.Am fost foarte încântată să descopăr că elevi care au cerințe educaționale speciale au adus contribuții valoroase exprimând puncte de vedere pertinente la nivel de grup dar și individual în legătură cu tema dependenței de Internet,identificând riscuri dar și soluții veridice pentru prevenirea fenomenului. De asemenea,am constatat cu multă satisfacție că elevi care sunt recunoscuți mai zburdalnici au dat dovadă de seriozitate și responsabilitate,implicându-se în măsură foarte mare ,fiind preocupați și susținători vehemenți și de nădejde pe timpul activităților,dorind și solicitând să fie parte în absolut tot cea fost de realizat.Pe timpul înregistrării unui videoclip despre dependența de Internet, necesar pentru înscrierea în concurs ,am descoperit ,împreună cu doamna profesor Plămadă Mihaela,un elev cu potențial de reporter sau regizor,deci se dovedește că astfel de proiecte pot avea o contribuție și în orientarea școlară și profesională a elevilor.O

        Ei au devenit conștienți ,au fost interesați,au exprimat puncte de vedere pertinente despre utilizarea Internetului în mod sigur,util și creativ propunând pentru sine dar și pentru colegii lor,soluții realiste și aplicabile.”(Profesor consilier școlar,Toană Doina-Maria ).

    „Elevii au evidențiat faptul că Internetul este o sursă bogată de informații însă ,folosit în exces ,poate avea un impact negativ asupra relațiilor sociale,asupra stării emoționale a copiilor și,în consecință,asupra performanțelor școlare”a declarat doamna Plămadă Mihaela,profesor diriginte ,coordonator în acest proiect . ”Implicându-i în activități diferite pe această temă,am descoperit în unii elevi calități și abilități de a pune în practică virtuți.Bucuria lor de a se implica în mod direct în acest proiect a fost vădită pe tot parcursul desfășurării proiectului în școală”,mai adaugă dumneaei.

     ”Așa cum spunea și Aristotel,omul este o” ființă socială”,desăvârșindu-se social alături de semenii săi.În condițiile în care dependența de Internet este depistată în rândul copiilor și adolescenților noștri,transformându-i efectiv în persoane antisociale,întreaga comunitate trebuie să găsească soluții de rezolvare.Și una dintre acestea o reprezintă derularea în mediul școlar a unor astfel de proiecte ca și acesta pentru conștientizare,în primul rând,și identificarea de soluții și alternative pentru ceea ce este deja recunoscut ca o maladie socială a secolului XXI: dependența de Internet.”conchide doamna profesor Brînzei Irina-Maria,director adjunct al unității școlare.

Coordonatori proiect :

Profesor consilier școlar ,Toană Doina-Maria

Profesor de Religie ,Plămadă Mihaela